Vlastnosti

Formáty filmů

35mm, 16mm, Super 16mm, 8mm, Super 8mm, 28mm, 17.5mm, 9.5mm

Výstupní rozlišení

2K, HD, SP

Mechanické jistící kolíčky

Mechanické jistící kolíčky Klasický Scaner

Přesah snímaného pole až k perforaci („Optické jisticí kolíčky“)

Přesah snímaného pole až k perforaci („Optické jisticí kolíčky“)

Technologie „pinless scanning“

U klasických scannerů se při snímání filmového políčka používají jisticí kolíčky: Když se filmové okénko zastaví ke sejmutí, do perforačních otvorů se zasunou jisticí kolíčky a film adjustují do přesné pozice. Je-li však film smrštěný, či pokroucený , mění se rozteč mezi perforačními otvory , které pak neodpovídá nastavení jisticích kolíčků. Výsledkem snímání je neklid obrazu a především nebezpečí poškození perforačních otvorů.

Moderní filmové scannery používají k zajištění obrazu tzv. optické jisticí kolíčky. Světelný paprsek proměřuje každé filmové políčko s přesahem až k perforaci . Pak digitálně usazuje sejmutý obraz do správné pozice. Výsledkem je naprostý klid obrazu, navzdory pokroucení či poškození.

Třebaže je snímání obrazu dosaženo optickou registrací perforačních otvorů, je technologie imunní při snímání filmů s již poškozenou, nebo i chybějící perforací. Dokáže ignorovat výpadek až 15 perforačních otvorů. Rovněž lehce překonává případné slepky.

Technologie pinles scanning je zásadní výhodou pro straší filmy, u kterých dochází stářím ke změně rozměrů smrštění m a pokroucením. Další výhodou je ochrana křehké perforace před dalším poškozením. Technologie pochopitelně nepotlačí neklid obrazu, který vznikl při natočení filmu.

 

Zdroj světla

Rozptýlené bílé světlo

Rozptýlené bílé světlo

úzký zdroj světla

Úzký zdroj světla

Scanery nového typu disponují ke snímání filmového políčka zábleskem nízkotepelného rozptýleného RGB LED světla.

Problém nečistot

Difuzní světlo redukuje na emulzní straně filmu jemné škrábance, otisky prstů a to bez změkčení, nebo rozmazání obrazu.

Naproti tomu klasický úzký zdroj světla tato poškození při snímání „prokopíruje“, protože se na hraně poškození světlo vychyluje. Rozptýlené světlo naopak poškození „ignoruje“, neboť nahradí vychýlené paprsky jinými.

Zvláště Teleciné díky svému principu úzké snímací štěrbiny vytváří optický jev, který poškozuje výsledný obraz. Při procházení filmu filmovou drahou se na štěrbině usazují drobné částečky prachu, které se prokopírovávají do obrazu v podobě svislých světlých pruhů.

 

 

 

Štěrbinový obrazový snímač

Štěrbinový obrazový snímač Telecine

Problém ostrosti

Starší zprohýbané filmy ve snímacím poli „utíkají“ z ostrosti. Scanery nového typu, které využívají silného zábleskového světla, však zvětšují hloubku ostrosti. Ta pak umožňuje i lepší zpracování pokrouceného a zvlněného filmu.

Hloubkou ostrosti je také dosaženo větší tolerance vůči slepkám, kdy jsou proostřená i políčka kolem slepky.

 

Ochrana starých a poškozených filmů

Scaner nového typu je zvláště ohleduplný ke snímání starších filmů:

– chladné LED světlo chrání film před tepelným poškozením

– silný záblesk světla zvětšuje hloubku ostrosti a umožňuje zpracování zvlněných a pokroucených filmů

– difuzní světlo koriguje povrchové nečistoty a škrábance

– technologie „pinless scanning“ chrání křehkou perforaci a zajišťuje výsledný klid obrazu